Rancangan Pengajaran Harian

SILA KLIK DI SINI, RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN TAHUN 3 (KSSR)
Mata Pelajaran            : BAHASA ARAB
Tahun                           : 3 Bestari
Tarikh                           :4 Ogos 2014 ( Isnin)
Masa                            : 8.30 – 9.30 pagi (1 jam)
Bil. Murid                     : 24 orang ( 10 Pelajar Lelaki + 14 Pelajar Perempuan)
Tajuk                            : Buah-buahan Tempatan
   (ayat : manga, pisang, oren, tembikai, jambu )
Pengetahuan sedia ada murid :  Sebahagian murid sudah mengetahui nama-nama buah
      pada pengajaran lepas.
Standard Kandungan                  : 6.   Menyebut perkataan dan ayat mudah
       : 8. Membaca perkataan dan ayat  mudah
                                                       : 11. Menulis perkataan dan ayat mudah
Standard Pembelajaran             : 6.1 Murid mampu untuk menyebut perkataan dan ayat      
                                                           tersebut dengan bacaan yang betul
    : 8.2 Murid mampu untuk membaca perkataan dan ayat     tersebut dengan bacaan yang betul
    : 11.1 Murid mampu untuk menulis perkataan dan ayat     tersebut dengan bacaan yang betul
Objektif Pembelajaran                 : Selepas berakhirnya sesi pengajaran dan pembelajaran
          murid dapat :
1.    Menyebut 4 daripada 5 perkataan buah dengan sebutan yang betul selepas mendengar penerangan guru dan nyayian lagu ‘Buah-buahan Tempatan’
2.    Membaca  4 daripada 5 perkataan buah dalam bahasa arab dengan bacaan yang betul selepas melihat ‘power point’ buah-buahan.
3.    Menulis 4 daripada 5 perkataan buah dalam bahasa arab yang betul selepas aktiviti berkumpulan.

Kemahiran Berfikir                        : Memadankan gambar dengan perkataan dengan betul
          dalam bahasa arab. (Mengecam)
Kemahiran yang difokuskan         : Kemahiran mendengar, membaca, bercakap dan menulis
Gabungjalinan                               : Qawaid Nahu (Bahasa Arab – haza, hazihi)
       : Pendidikan  Seni
EMK                                               : Nilai : Kesungguhan dalam menyalin perkataan
                                                         Ilmu : Keusahawanan,
                                                         TMK : Penggunaan Power Point dan LCD
Bahan Bantu Mengajar                 : Buah-buahan, Power Point, LCD, pembesar suara,        
                                                         buku tulis,  lembaran kerja






Refleksi kendiri :
Alhamdulillah, bersyukur saya dapat melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran dengan jayanya pada hari ini. Saya telah membentangkan tajuk pengajaran ini dengan menggunakan pelbagai kaedah dengan inovatif dan kreativiti saya sendiri mengikut kesesuaian tahap 1 dengan menggunakan Power point yang menarik, video nyanyian dan aktiviti yang menyeronokkan dan memberangsangkan dan melibatkan kesemua pelajar. Setiap fasa membantu menyeimbangkan pelajar pandai, sederhana dan lemah agar semua murid dapat 6 perkataan bahasa arab buah-buahan tempatan. Kemahiran yang difokuskan adalah keempat-empat kemahiran iaitu kemahiran mendengar, menyebut, membaca dan menulis.

Ulasan Pensyarah Pembimbing :








No comments:

Post a Comment