Mata
Pelajaran : BAHASA ARAB
Tahun : 3 Bestari
Tarikh :4 Ogos 2014 ( Isnin)
Masa : 8.30 – 9.30 pagi (1
jam)
Bil.
Murid : 24 orang ( 10
Pelajar Lelaki + 14 Pelajar Perempuan)
Tajuk : Buah-buahan
Tempatan
(ayat
: manga, pisang, oren, tembikai, jambu )
Pengetahuan
sedia ada murid : Sebahagian murid sudah
mengetahui nama-nama buah
pada pengajaran lepas.
Standard
Kandungan : 6. Menyebut
perkataan dan ayat mudah
: 8.
Membaca perkataan dan ayat mudah
: 11. Menulis perkataan dan ayat mudah
Standard
Pembelajaran : 6.1 Murid mampu untuk menyebut
perkataan dan ayat
tersebut dengan bacaan yang betul
:
8.2 Murid mampu untuk membaca perkataan dan ayat tersebut dengan bacaan yang betul
:
11.1 Murid mampu untuk menulis perkataan dan ayat tersebut dengan bacaan yang betul
Objektif
Pembelajaran : Selepas berakhirnya sesi pengajaran dan
pembelajaran
murid dapat :
1. Menyebut 4 daripada 5
perkataan buah dengan sebutan yang betul selepas mendengar penerangan guru dan
nyayian lagu ‘Buah-buahan Tempatan’
2. Membaca 4 daripada 5 perkataan buah dalam bahasa arab
dengan bacaan yang betul selepas melihat ‘power point’ buah-buahan.
3. Menulis 4 daripada 5
perkataan buah dalam bahasa arab yang betul selepas aktiviti berkumpulan.
Kemahiran
Berfikir : Memadankan gambar dengan perkataan
dengan betul
dalam bahasa arab. (Mengecam)
Kemahiran
yang difokuskan : Kemahiran mendengar, membaca, bercakap
dan menulis
Gabungjalinan : Qawaid Nahu (Bahasa Arab – haza, hazihi)
:
Pendidikan Seni
EMK : Nilai : Kesungguhan dalam menyalin
perkataan
Ilmu : Keusahawanan,
TMK : Penggunaan Power Point dan LCD
Bahan Bantu Mengajar : Buah-buahan,
Power Point, LCD, pembesar suara,
buku tulis, lembaran kerja
Refleksi kendiri :
Alhamdulillah, bersyukur saya dapat
melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran dengan jayanya pada hari ini.
Saya telah membentangkan tajuk pengajaran ini dengan menggunakan pelbagai
kaedah dengan inovatif dan kreativiti saya sendiri mengikut kesesuaian tahap 1
dengan menggunakan Power point yang menarik, video nyanyian dan aktiviti yang
menyeronokkan dan memberangsangkan dan melibatkan kesemua pelajar. Setiap fasa
membantu menyeimbangkan pelajar pandai, sederhana dan lemah agar semua murid
dapat 6 perkataan bahasa arab buah-buahan tempatan. Kemahiran yang
difokuskan adalah keempat-empat kemahiran iaitu kemahiran mendengar, menyebut,
membaca dan menulis.
Ulasan Pensyarah Pembimbing :
No comments:
Post a Comment